Uutiset
Länsi-Helsingin Sosialidemokraatit ry:n kannanotto Munkkiniemenbaanaa koskeviin suunnitelmiin
Taustaa
Pyöräilyn olosuhteiden parantaminen, pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattaminen, ja niiden edistämiseksi sujuvan pyöräilyn valtaväylän kehittäminen Munkkiniemen suunnasta keskustaan ovat kannatettavia tavoitteita. Ne tukevat ilmastonmuutoksen hillintää, liikenteen sujuvoittamista, kansanterveyttä ja ohjaavat pääkaupunkiseudun kasvua ekologisesti kestävämmäksi.
Pyöräilyn matkavastusta pienentävät toimenpiteet, kuten mahdollisimman tasaisen ja pysähdyksettömän reitin rakentaminen, ovat tarpeellisia ja lähtökohtaisesti kannatettavia, ja asukkaiden toiveet oman lähiympäristönsä suhteen on syytä huomioida toteutuksen yksityiskohdissa.
Jaksettiin ja pärjättiin sitä ennenkin -ajattelu ei ole ollut, eikä tule olemaan hyvä lähtökohta liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiselle, ei liioin sen itsestäänselvyyden toteaminen, että kaikkien tienkäyttäjien tulisi noudattaa liikennesääntöjä, ja että jos noudattaisivat, kaikenlaisia ongelmia olisi liikenteessä paljon vähemmän.
Munkkiniemenbaanan kehitysajatuksia
Baanasuunnitelmissa on kaksi merkittävää epäkohtaa Munkkiniemen puistotien alueella: Laajalahden aukion (puukioskin) kohta ja Puistotien ylittäminen autolla Solnantien ja Kadetintien kohdalla. Ehdottoman hyvää on pyörätien linjauksen ja väistämisvelvollisuuksien selkiyttäminen niin Laajalahden aukion kuin etenkin keskustan päässä puistotietä.
Laajalahden aukio
Laajalahden aukiolla pyörätien ja yleensäkin kevyen liikenteen väylien linjausta olisi syytä tarkistaa jokusen metrin etelän suuntaan. Näin paikan aukioluonne säilyy selkeänä ja ihmiset voivat parveilla puukioskin ympärillä paremmin olematta varsinaisen väylän päällä. ”Veistos” olisi syytä säilyttää kokonaisuutena, se olisi jopa symbolisesti tärkeää asukkaille, että osin muidenkin alueiden asukkaiden läpikulkua palveleva, parannettava pyöräväylä ei ”jyrää” tätä keskeistä paikkaa rikki.
Puistotien ylitysmahdollisuudet autolla osana Munkkiniemen liikennejärjestelyjen kokonaisuutta
Puistotien ylitysmahdollisuuden katkaisu autoilta Solnantien ja Kadetintien kohdalla vaatisi liikennejärjestelyjen laajempaa tarkastelua sen selvittämiseksi, miten liikenne Munkkiniemessä kokonaisuutena sujuu, jos tähän ratkaisuun päädytään. Erityisesti aamuruuhkan aikana tulisi simuloida, minkälaiset jonot Puistotielle muodostuu keskustan suuntaan ja miten se vaikuttaa esim. bussi 500:n matka-aikaan. Nykyisessä suunnitelmassa Munkkiniemen aukion risteyksessä Puistotieltä keskustan suuntaan olisi kaksi kaistaa aiemman kolme sijaan, ja siihen suuntaan jonottaisi paitsi keskustaan meneviä, myös Solnan- ja Kadetinteiltä tulleita, Puistotien päähän u-käännöstä tekemään meneviä autoja. Tässä voitaisiin tutkia myös mahdollisuutta, että oikealle kääntyville olisi oma lyhyt kaista, jonka vasemmalla puolella olisi pyöräkaista Paciuksenkadun uuden sillan suuntaan jatkaville.
Puistotien ylitykset ovat risteyksinä vaarallisia ja niissä on autolla hyvin vaikeaa välttää tilannetta, jossa joutuu pysähtymään jonkun toisen ajo- tai kävelylinjalle. Jos tähän Puistotien ylityksien katkaisuun päädytään, pitäisi tarkastella mahdollisuutta esim. muuttaa Perustie ja Riihitie vastaavasti yksisuuntaisiksi Laajalahdentien ja Kadetintien välillä, mikä estäisi liikenteen sumppuuntumista näillä kapeilla asuntokaduilla.
Voitaisiin tarkastella myös vaihtoehtoa, että Munkkiniemen puistotien ajoradat olisivatkin pyöräkatuja ja kävelylle ja viheralueille tai aukiolle jäisi enemmän tilaa niin Laajalahden aukiolla kuin muuallakin.
Humallahden silta
Mäkien vähentäminen pyöräreiteillä on matkavastusta alentavana tavoitteena hyvä.
Paciuksenmäen ohitus ja uusi suunniteltu silta voitaisi alkuun toteuttaa raskasbetoniponttonisiltana, jonka rakentaminen ei vaatisi suuria perustustöitä ja olisi melko helppo poistaa, mikäli se todetaan turhaksi myöhemmässä vaiheessa.
Sinänsä silta tarjoaa uuden maisemallisesti antoisan reitin niin kävelylle kuin pyöräilylle, mäen nousemisen välttämisen lisäksi. Toki joistain suunnista katsottuna maisema muuttuu ja monen mielestä varmasti huononeekin, mutta silta ei kuitenkaan peruuttamattomasti tuhoa kallioluontoa. Samalla paikalla on aiemmin sijainnut maisemaa hallinnut Humallahden uimala.
Lopuksi
Munkkiniemenbaana herättää paljon tunteita erityisesti Munkkiniemessä, ja moni kokee, että pyöräilyä liikennemuotona suositaan jo turhankin paljon. Ihmetellään myös katujen kunnossapidon resurssien riittävyyttä talviaikaan. Siksi väylää olisi tärkeää suunnitella nimenomaan vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa, niin että se kulkee luontevasti katutilan muut käyttäjäryhmät ja käyttötarkoitukset huomioiden. Nyt suunnitelmista voi tulla kuva, että asioita katsotaan liian kapeasti vain pyöräilyn ja tämän yhden väylän toimivuuden näkökulmasta.
EU-vaalit 9.6.2024
– Sosialidemokraatit ovat koko Euroopassa se voima, joka toimii linjakkaasti oikeusvaltion, demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta. SDP:llä on eurovaaleissa vahva lista ja me tavoittelemme vaalivoittoa sekä edustajamäärän kasvua, SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi kertoo.
Länsi-Helsingin Demarit järjestivät EU-vaalipaneelin Kaatuneiden muistopäivänä 19.5. käytyään ensin Punaisten haudalla Pohjois-Haagassa.
Paneeliin osallistuneet europarlamentaarikko Eero Heinäluoma, yhteiskuntasuhteiden johtaja Päivi Niemi-Laine ja kansanedustaja Kimmo Kiljunen pitivät erittäin tärkeänä, että suomalaiset ja muut eurooppalaiset äänestävät kesäkuun EU-vaaleissa sosialidemokraatteja. Vahva S&D -ryhmä pystyy varmimmin patoamaan Euroopan äärioikeiston nousua. Pohjois-Haagan Yhteiskoululle saapuneet noin 40 kuulijaa tenttasivat alustajia yli kaksi tuntia myös ilmastonmuutoksesta, maahanmuuttopolitiikasta, EU:n puolustuksesta, työntekijöiden oikeuksista, oikeusvaltioperiaatteesta, liikenneinfrasta, talouspolitiikasta, kehitysyhteistyömäärärahoista ja EU:n laajentumisesta.
Suomesta valtaan 720-jäseniseen parlamenttiin 15 ”meppiä. Varsinainen vaalipäivä on 9.6. ja ennakkoäänestys Suomessa on 29.5. – 4.6. MUISTA ÄÄNESTÄÄ!
Kampanjoimme myös 2.6. klo 12- 15 Munkkivuoren ostarilla. Olet tervetullut mukaan joko hetkeksi tai koko ajaksi. Tuomme teltan paikalle, joten löydät meidät sieltä helposti.
Kuntavaalit 13.4.2025
Länsi-Helsingin loistavat ehdokkaat kuntavaaleissa ovat:
Eetu Kinnunen, melkein nykyinenkin demarinuori, ollut mukana politiikassa ja
järjestötyössä ja erityiset vaaliteemat asuminen sekä energiakysymykset mutta
myös kulttuuri, kirjastot, lähiliikuntapaikat sekä kaupunkiluonto ovat sydäntä
lähellä.
Kaisla Kanerva, 19-vuotias opiskelija, demarinuori ja Stadin ammatti- ja
aikuisopiston opiskelijakunnan puheenjohtaja, SAKKI ry:n 1. tuleva
varapuheenjohtaja. Opiskelijoiden lisäksi yleensä nuorten ja erityisesti
lastensuojelulasten asiat ovat hänelle tärkeitä.
Riitta Majala, aktiivinen ”joka paikan höylä” eli monessa mukana ja monta
asiaa hallussa. Terveydenhuolto, ikäihmiset ja mm. Hekan aktiivi vaikuttaja.
Tuttu myös Länsi-Helsingin teltoilta.
Ahmad Noor Hassan, Somaliasta Suomeen 20 vuotta sitten kotiutunut ja täällä
aktiivisen paikkansa löytänyt. Mm. HOK-Elannon edustajistossa viime kaudella.
Kiinnostunut erityisesti avustamaan maahanmuuttajia kotoutumaan ja löytämään
paikkansa Suomesta.
Ja kuvan ulkopuolelta:
Leea Halmetoja, monelle tuttu ja monessa mukana hänkin. Tehnyt pitkään työtä
lasten, nuorten ja perheiden parissa ja näin sote-palveluiden saatavuus onkin
tärkeä vaaliteema. Tähän lisättynä asuminen, julkinen liikenne ja monet muut
kaupungin palvelut.
Farah Ghahramani, alun perin Iranista mutta hänkin jo 20 vuotta Suomessa
asunut ja tänne kotiutunut uusssuomalainen. Työ on löytynyt opettajana ja
kotoutumisen parissa. Vaikuttaminen kiinnostaa ja tärkeää ovat ihmisyys ja
yhdenvertaisuus. Myös hän haluaisi osallistaa maahanmuuttajia paremmin.
Kerromme lisäksi yleisiä Helsingin uutisia ja alta löydät myös linkin Helsingin demareiden tapahtumakalenteriin.
Helsingin yhteisen tapahtumakalenterin löydät täältä. Tapahtumat arkisto – Helsingin Sosialidemokraatit (sdp.fi)